هستی‌شناسی: رهیافتی اساسی در خوانش بنیادی‌ـ‌موسیقایی نیچه از تراژدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته دکتری فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

10.30479/wp.2025.21112.1122

چکیده

کوشش ما در این مقاله نشان دادن این امر است که نیچه چگونه از نخستین کار خود در مقام هستی‌شناس است و ازاین‌رو کار او درباره تراژدی، صرفاً پژوهشی در باب تراژدی یونان نیست، بلکه یک هستی‌شناسی است؛ و اینکه او از همان ابتدای کار خود، به‌نحو بنیادی تمام تاریخ متافیزیک در باب هستی را چونان ثبات حضور، نقد می‌کند. در این مقاله نخست به زمینه‌های اندیشه او و نیز فراروی او از آنها می‌پردازیم و سپس با مطرح کردن عناصر اندیشه او در زایش تراژدی، اندکی مسیر این هستی‌شناسی از طریق مواجهه موسیقایی مورد نظر او را آشکار می‌نماییم. قصد او از چنین هستی‌شناسی‌ای، اندیشیدن به امکان زیست دوباره انسان چونان زیست تراژیک است که در آن انسان در نسبت مغاک هولناک و هراسناک هستی ایستاده است و هنر همچون امری نجات‌بخش و شفادهنده (تسکین‌دهنده)، او را به خواست زندگی فرامی‌خواند؛ نسبتی که در تراژدی یونان به‌مثابه زیستی هستی‌شناختی وجود داشت و با ظهور انسان سقراطی، پوشیده گشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Ontology as a Basic Approach in Nietzsche's Fundamental Musical Reading of Tragedy

نویسنده [English]

  • Hadi Salari

PhD in Philosophy of Art, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

In this paper, we attempt to show that Nietzsche in his first work is an ontologist; therefore, his work on Tragedy is not only an investigation of Tragedy in Greece, but also his work is an ontology. He begins thinking in his first work with basic criticism of the entire history of metaphysics, as the permanence of presence. Therefore, first in this paper, we deal with the background of Nietzsche's thought and his transgression of it. Then we pose elements of Nietzsche's thought in Birth of Tragedy and attempt that clarify the path of ontology through musical confrontation based on Nietzsche's thought. His intention from the ontology is to again see life of human as a tragic life in which the human stands concerning a frightful and fearful abyss, and art as a saving and healing thing calls us to the will of life. The relation that existed in the Greek Tragedy was ontological life and was covered with the appearance of Socratic man.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tragedy
  • Dionysos
  • Apollo
  • Ontology
  • culture
  • music
ریتر، یوآخیم و دیگران (1389) فرهنگ‌نامه تاریخی مفاهیم فلسفه (فلسفه هنر)، ترجمه محمدرضا حسینی بهشتی و بهمن پازوکی، اتهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه نوارغنون.
کانت، ایمانوئل (1362) سنجش خرد ناب، ترجمه میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، تهاران: امیرکبیر.
Burnham D. (2015) The Nietzsche Dictionary, Bloomsbury Publishers.
Burnham, D & Jesinghausen, M. (2010) Nietzsche's the Birth of Tragedy, Continuum.
Caygill, H. (1995) A Kant Dictionary, Blackwell.
Guyer, P. (2014) A History of Modern Aesthetics, Volume I, Cambridge University Press.
Heidegger, M. (1991) Nietzsche, translated from the German by Joan Stambaugh, David Farrell Krell & Frank A. Capuzzi , edited with Notes and an analysis by David Farrell Krell, Volume III: The Will to Power as Knowledge and as Metaphysics, Harper San Francisco.
Inwood, M. (2000) A Heidegger Dictionary, Blackwell.
Nietzsche, F. (1910) The Joyful Wisdom, translated by Thomas Common with poetry rendered by Paul V. Cohn & Maude D. Petre, Edinburgh: Darin Press.
Nietzsche, F. (1999) The Birth of Tragedy and Other Writings, translated by Ronald Speirs, edited by Raymond Geuss & Ronald Speirs, Cambridge University Press.
Schopenhauer, A. (1958/ 1969) The World as Will and Representation, translated from the German by E. F. J. Payne, Volume II, New York: Dover Publications.
Silk, M. S. & Stern, J. P. (1981) Nietzsche on Tragedy, Cambridge University Press.