Document Type : Original Article

Authors

1 PhD in Philosophy, Department of Philosophy and Wisdom, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Philosophy and Wisdom, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

Existential thinking is a crucial keyword in contrast to metaphysical-conceptual thought. For Heidegger, existential thought is directed towards the truth of Being, is based on openness, and occurs in events. It does not possess a representational attitude, which awaits the occurrence of truth. Similarly, in the teachings of Ibn Arabi, existential thinking can be discussed as having the characteristics of contemplation and a journey from falsehood to truth. It begins with attentiveness and openness to the truth of Being, is strengthened by existential refinement and detachment from attachments, and results in the unveiling of the veil and the vision of the whole in the part and the absolute in the contingent. In this article, the author aims to provide a comparative study of the roots of existential thinking from the perspectives of these two thinkers using an analytical method and to reveal their shared non-metaphysical foundations. These shared roots include the truth of Being, the distinction between Being and beings, openness to Being, truth as the Alethia, the relationship of humans with Being, and finally, the duality of event-manifestation of Being. Although the distinctions and divergences between these two thinkers, such as differences in their respective worlds, historical contexts, and methods, cannot be overlooked, the convergence of their approaches in the realm of thought heralds the possibility of dialogue and shared discourse.

Keywords

Main Subjects

ابن‌عربی، محیی‌الدین (1946م) فصوص الحکم، بیروت: دار الکتب العلمیة.##
ابن‌عربی، محیی‌الدین (2005م) شجون المسجون و فنون المفتون، دمشق: دار سعدالدین.##
ابن‌عربی، محیی‌الدین (بی‌تا) الفتوحات المکیة، بیروت: دار الصادر.##
ابن‌فارس، احمد (1404ق). معجم مقاییس اللغة. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.##
اسفندیار، حسین؛ فلاح رفیع، علی (۱۴۰۳) «امکانات آموزه‌های ابن‌عربی در بسط طریقی نو تفکر وجودی»، آینه معرفت، شمارة 78، ص54ـ35.##
حکمت، نصرالله (1389) متافیزیک خیال در گلشن راز شبستری. تهران: متن.##
الصادقی، احمد (2010م) «إشکالیة العقل و الوجود فی فکر ابن‌عربی»، بحث فی فینومینولوجیا الغیاب، طرابلس: دار المدار الاسلامی.##
عبدالکریمی، بیژن (۱۴۰۱). «هنر روزنه‌ای به امر معنوی در تفکر هایدگر»، مطالعات نظری هنر، سال دوم، شمارة 3، ص151ـ۱۳۵.##
قونوی، صدرالدین (2010م) مفتاح الغیب، بیروت: دار الکتب العلمیة.##
قیصری، داود (1375) شرح فصوص الحکم، تحقیق سیدجلال الدین آشتیانی، تهران: علمی و فرهنگی.##
مصلح، علی‌اصغر (1384) پرسش از حقیقت انسان؛ مطالعه‌ای تطبیقی در آرای ابن‌عربی و هایدگر، تهران: کتاب طه.##
مولر، ماکس (1378) «مابعدالطبیعه و تاریخ در تفکر مارتین هایدگر»، ترجمة پرویز ضیاء‌شهابی و دیگران، فلسفه و بحران غرب، تهران: هرمس.##
هایدگر، مارتین (1385) تفکر چیست؟، ترجمة فرهاد سلمانیان، تهران: نشر مرکز##
هایدگر، مارتین (1386) هستی و زمان، ترجمة سیاوش جمادی، تهران: نشر مرکز.##
هایدگر، مارتین (1387) متافیزیک چیست؟، ترجمة سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.##
هایدگر، مارتین (1393). «وارستگی: گفتار در تفکر معنوی»، ترجمه محمدرضا جوزی، فلسفه و بحران غرب، تهران: هرمس.##
یانگ، جولیان (1394) هایدگر واپسین، ترجمة بهنام خداپناه، تهران: حکمت.##
Heidegger, M. (1949) Existence and Being, trans. trans. by R. F. C. Hull & Alan Crick, New York: Harper and Row.##
Heidegger, M. (1966) Discourse on Thinking, trans. by John M. Anderson & E. Hans Freund, New York: Harper and Row.##
Heidegger, M. (1977) Basic Writings, trans. by Richard Taft, Indiana University Press.##
Heidegger, M. (1996) Being and Time, trans. by John M. Anderson & E. Hans Freund, Indiana University Press.##
Heidegger, M. (1999) Contribution to Philosophy, trans. by Parvis Emad & Kenneth Maly, Indiana University Press.##
Heidegger, M. (2012). Contribution to Philosophy (of the Event), trans. by Richard Rojcewicz & Daniela Vallega-Neu, Indiana University Press.##
Von Herrmann, F. W. (1964) Die Selbstinterpretation Martin Heideggers, Meisenheim am Glan.##
Von Herrmann, F. W. (2001) “Contribution to Philosophy and Enowning-Historical Thinking”, Companion to Heidegger`s Contribution to Philosophy, Indian University Press. ##