فلسفه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

2 استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران

چکیده

در فلسفة برگسون، «دیرند» به‌عنوان یک مفهوم بنیادی، جریانی سیال و پیوسته است که همواره در حال شدن است. در این جریان سیال، گذشته، حال و آینده به‌طور جدایی‌ناپذیر در هم تنیده‌اند. حافظه در تجربة زمان حقیقی یا دیرند، نقش کلیدی دارد؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها گذشته را ذخیره می‌کند، بلکه آن را به زمان حال می‌آورد و با آن درمی‌آمیزد. این فرایند منجر به حضور هم‌زمان گذشته و حال، در تجربه‌های ما می‌شود. برگسون برای توضیح رابطة میان گذشته و حال از مفهوم «همبودی» استفاده کرده است. همبودی به‌معنای حضور هم‌زمان تمام لحظات زندگی در ذهن ما است. به‌عبارت دیگر، تمام تجربیات ما از گذشته تا حال، در حافظه ذخیره شده‌اند و به‌طور هم‌زمان، در ذهن ما حضور دارند. این حضور هم‌زمان به این معنا است که گذشته به‌صورت بالقوه و نهفته در حافظه موجود است و به‌طور فعال، بر افکار، احساسات و اعمال ما در حال تأثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر، به بررسی نقش حافظه در تداوم زمان و همبودی گذشته و حال می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه لحظات مختلف زمان در تجربة انسانی به‌هم‌پیوسته و درهم‌تنیده‌اند، به‌طوری‌که هیچ‌گاه نمی‌توان آنها را مستقل از یکدیگر در نظر گرفت. با توجه به دیدگاه برگسون، این تحقیق تلاش می‌کند ارتباط پیچیده و پویا میان زمان، حافظه و تجربه انسانی را تحلیل و تبیین نماید. فهم عمیق‌تر از نقش حافظه و همبودی در فلسفة برگسون، می‌تواند به درک بهتر از ماهیت زمان و تجربة انسانی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Duration, Memory, and Coexistence Past and Present in Bergson's Philosophy

نویسندگان [English]

  • Goodarz Shateri 1
  • Seyed Sajad Sadatizadeh 2

1 Assistant Professor of Philosophy, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, University of Medical Science, Dezful, Iran

چکیده [English]

In Bergson's philosophy, "duration" (durée) is a fundamental concept, representing a fluid and continuous flow that is always in the process of becoming. Within this fluid flow, the past, present, and future are inextricably intertwined. Memory plays a crucial role in the experience of real-time, or durée, by not only storing the past but also bringing it into the present and merging it with current experiences. This process results in the simultaneous presence of the past and present in our experiences. To elucidate the relationship between the past and the present, Bergson employs the concept of "coexistence". Coexistence signifies the simultaneous presence of all moments of our lives in our minds. In other words, all our experiences, from the past to the present, are stored in memory and are simultaneously present in our minds. This simultaneous presence implies that the past exists Virtually in memory, actively influencing our thoughts, feelings, and actions in the present. This study examines the role of memory in the continuity of time and the coexistence of the past and present, demonstrating how different moments of time are interconnected and interwoven in human experience, to the extent that they cannot be considered independently. Considering Bergson's perspective, this research aims to analyze and elucidate the complex and dynamic relationship between time, memory, and human experience. The final conclusion of this study is that a deeper understanding of the roles of memory and coexistence in Bergson's philosophy can contribute to a better comprehension of the nature of time and human experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bergson
  • Duration
  • Memory
  • coexistence
  • virtual
  • Past
  • Present
برگسون، هانری (1354) زمان و اثبات اختیار، ترجمة احمد سعادت‌نژاد، تهران: امیرکبیر.##
برگسون، هانری (1371) تحول خلاق، ترجمة علیقلی بیانی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.##
برگسون، هانری (1375) ماده و یاد، ترجمة علیقلی بیانی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.##
برگسون، هانری (1402) مقدمه بر مابعدالطبیعه، ترجمة سیداشکان خطیبی، تهران: فرهنگ نشر نو، آسیم.##
پیرمرادی، محمدجواد (1392) فلسفه هستی سیال، تهران: سروش.##
دلوز، ژیل (1392) برگسونیسم، ترجمة زهره اکسیری و پیمان غلامی، تهران: روزبهان.##
رستمی جلیلیان، حسین (1391) «بررسی ریشه‌ها و زمینه‌های تطبیق زمان در اندیشه برگسون و ملاصدرا»، اندیشه دینی، شمارة 42، ص188ـ97.##
فتح‌طاهری، علی (1392) «آهنگ زمان در فلسفه حیات برگسن»، غرب‌شناسی بنیادی، دورة 4، شمارة 2، ص158ـ131.##
لوید، ژنویو (1380) هستی در زمان، ترجمة منوچهر حقیقی راد، تهران: دشتستان.##
ملکی، مژگان و همکاران (1401) «تحلیل زمان‌های در هم رونده در عکس‌های یادمانی از منظر برگسون و فروید»، رهپویه هنرهای تجسمی، دورة 5، شمارة 3، ص28ـ19.##
مشایخی ، عادل؛ آزموده، محسن (1392) دلوز، ایده، زمان، تهران: بیدگل.##
وال، ژان (1380) بحث در مابعدالطبیعه، ترجمة یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.##
Al-Saji, Alia (2005) “The Memory of another Past: Bergson, Deleuze and a New Theory of Time”, Continental Philosophy Review, no. 37, pp. 203-239.##
Barnard, G. William (2011) Living Consciousness: the Metaphysical Vision of Henri Bergson, State University of New York Press.##
Bergson, Henri (1994) Creative Evolution, trans. by Arthur Michel, New York: Modern Library.##
Gillies, Ann Mary (1996) Henri Bergson and British Modernism, McGill-Queen’s University Press.##
Guerlac, Suzanne (2006) Thinking in Time: an Introduction to Henri Bergson, London: Cornell University.##
Massey, Heath (2015) The Origin of Time: Heidegger and Bergson, State University of New York Press.##
Perri, Trevor (2014) “Bergson's Philosophy of Memory”, Philosophy Compass, vol. 9, no. 9, pp. 837-847.##