فلسفه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم،‌ ایران.

2 استادیار گروه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران.

3 استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

فلسفة نیچه به‌مثابه «انتقاد بنیادین از» سنت تفکر فلسفی مدرن به‌طور کلی، و به‌طور خاص مخالفت با پروژة کانت در نظر گرفته شده است. وجه دوگانه و متناقض (آیرونیک و پارادوکسیکال) فلسفة نقادی کانت در این‌است که «نقادی» صورت قانون به خود می‌گیرد (همان امر تنجیزی) و خود را به قوانین معطوف به علم و مدعیات اخلاقی، محدود می‌کند، اما در نقد ارزش علم و آرمان‌های اخلاقی شکست خورده است. نیچه فلسفة کانت را نمود بارز تفکر روشنگری یا تفکر سوژه/ابژه‌محور می‌داند و این تفکر را در مقاله‌های اول و دوم کتاب تبارشناسی اخلاق به نقد می‌کشد. مقاله پیش رو درصدد است با روش پژوهشی و نظری در باب ماهیت «تبارشناسی نیچه»، و نیز در مورد ماهیت خود علم «تبارشناسی» و اهمیت آن در مقام «تفکر نقادانه»، به بررسی مدعای نیچه مبنی بر نقد روشنگری بپردازد. در این راستا، ابتدا به مبحث تبارشناسی و ماهیت آن نزد نیچه پرداخته و سپس نسبت این دانش با نقد روشنگری و تفکر کانت ـ‌در مقام سرآمد این اندیشه‌ـ را جستجو کرد. سرانجام این نتیجه حاصل شد که «پروژة تبارشناسی نیچه» در برابر پروژة روشنگری کانت و تفکر مدرنیته، می‌تواند نخستین مواجهة پست‌مدرن تلقی گردد که در آن سویه‌های رادیکالیسم اندیشة تبارشناسانه نهفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Study of Nietzsche's Genealogy of Ethics as a Criticism of Enlightenment and Modern Thought

نویسندگان [English]

  • Muhammad Hossein Emami 1
  • Seyyed Ahmad Fazeli 2
  • Hossein Mesbahian 3

1 PhD Student, Department of Ethics, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran

2 Assistant Professor, Department of Ethics, University of Qom, Qom, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Nietzsche's philosophy is considered a fundamental criticism of the tradition of Modern philosophy in general and specifically in opposition to Kant's project. For Nietzsche, the ironic and paradoxical aspect of Kant's critical philosophy is that it takes the form of legislation (viz. categorical imperative). Kant's critique confined itself to delimiting the laws governing knowledge and the claims to morality but, in so doing, failed to challenge the value of knowledge and moral ideas per se. Nietzsche considers Kant's philosophy a clear manifestation of Enlightenment appearance/reality and subject/object distinctions, which are challenged through genealogical inquiry in the first and second essays of On the Genealogy of Morality respectively. This paper will examine Nietzschean genealogy. In addition, it will discuss the nature and value of Nietzschean genealogy as a critique. In the end, it is concluded that "Nietzsche's genealogy project" can be considered the first postmodern confrontation against Kant's Enlightenment project and modernity thinking, in which the radicalism viewpoints of genealogy are hidden.

نیچه، فردریش ویلهلم (1384) انسانی، زیاده انسانی، ترجمة ابوتراب سهراب و محمد محقق نیشابوری، تهران: نشر مرکز.##
نیچه، فردریش ویلهلم (1386) این است انسان، ترجمة سعید فیروزآبادی، تهران: جامی.##
نیچه، فردریش ویلهلم (1387) تبارشناسی اخلاق، ترجمة داریوش آشوری، تهران: آگه.##
نیچه، فردریش ویلهلم (1388) فراسوی نیک و بد، ترجمة داریوش آشوری، تهران: خوارزمی.##
نیچه، فردریش ویلهلم (1392) اراده به قدرت، ترجمة مجید شریف، تهران: جامی.##
نیچه، فردریش ویلهلم (1392) حکمت شادان، ترجمة جلال آل احمد، سعید کامران و حامد فولادوند، تهران: جامی.##
نیچه، فردریش ویلهلم (1396) چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.##
Hegel, G. W. F. (1977) Phenomenology of Sprit, trans. by A. V. Miller, Oxford: Oxford University Press.##
Kemal, S. (1990) “Nietzsche's Genealogy of Beauty and Community”, Journal of the British Society for Phenomenology, vol. 21, no. 3, pp.234-249.##
Owen, D. (1995) Nietzsche, Politics and Modernity, London: Sage.##
Schrift, A. D. (1987) “Between Perspectivism and Philology: Genealogy as Hermeneutic”, Nietzsche-Studien, vol. 16, no. 1, pp. 91-111.##