فلسفه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.

چکیده

در دهه‌های اخیر ادبیات فلسفی و اجتماعی مفصلی پیرامون مسئولیت اجتماعی دانشگاه در جهان و ایران تولید شده است. بر اساس برخی از همین داده‌ها، دانشگاه دولت‌محور ایران، به‌ویژه در دهه‌های اخیر، در معرض این اتهام بوده که بیش از آن که آکادمی در معنایی راستین باشد، بنگاه دولتی صدور مدرک بوده و درنتیجه، خدمتی مستقیم به جامعة محلی و ملی خود نکرده و مسئولیتی در قبال آنها نداشته است. آنچه در این میان پرسیده نشده این‌است که آیا چنین دانشگاهی در اتخاذ مشی خود در قبال جامعه، از آزادی و استقلال لازم برخوردار بوده است یا نه؟ واقعیت آن‌است که دانشگاه نامستقل ما از آغاز، جامعه را از معبر دولت و به‌نحو غیرمستقیم، دیده و گاه پشتیبانی کرده است. راه‌حل‌های دولت نیز در این‌باره عمدتاً ذیل مرکزگرایی و از معبر بروکراسی دولتی ارائه و اِعمال شده است. این نوشتار با رویکردی فلسفی‌ـ‌اجتماعی، تلاش دارد با تعریف و تبیین واسطه‌ای به‌نام «خیریه‌های آموزش عالی» در میانة دانشگاه و دولت و جامعه، نشان دهد که چگونه می‌توان ضمن تبیین یکی از ارکان استقلال دانشگاه از دولت و جامعه، و استقرار آکادمی بر منطق مستقل کنشگری علمی خویش، از ظرفیت وجودی این خیریه‌ها برای نیل به دو رکن بنیادی دانشگاه، یعنی استقلال و مسئولیت اجتماعی آن در قبال جامعه و متقابلاً‌، مسئولیت جامعه در قبال دانشگاه، استفاده کرد. این راه‌حل، الگویی از مدیریت دانش و دانشگاه را پیشنهاد می‌دهد که بر اساس آن، دولت می‌تواند از بسیاری از تکالیف پیشین خود در قبال دانشگاه، آزاد شود. در پایان این نوشتار نیز چند راهکار به‌منظور اجرایی‌سازی این ایده در ایران پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Philosophical and Social Analysis of the Role of Higher Education Charities in Realizing Academic Independence and Social Responsibility of University

نویسنده [English]

  • Reza Mahoozi

Professor of Philosophy, Institute for Social and Cultural Studies, Tehran, Iran.

چکیده [English]

In recent decades, detailed philosophical and social literature on the social responsibility of universities has been produced in the world and in Iran. According to some of the same data, Iran's state-oriented university, especially in recent decades, has been accused of being a state-owned institution for issuing degrees rather than an academy in a true sense, and as a result, it has not rendered direct service to its local and national community and has not been responsible for them. What has not been asked is whether such a university had the necessary freedom and independence in adopting its policy towards society or not. The fact is that our non-independent university has seen and sometimes supported society through the government. The government's solutions in this regard have been presented and implemented mainly under centralism and through the government bureaucracy. This article, with a social-philosophical approach, tries to define and explain an intermediary called "higher education charities" between the university, the state, and society, and show how one of the pillars of the university's independence from the state and society, and the establishment of the academy on the independent logic of its scientific activism, can be used to understand the existential capacity of these charities to achieve the two fundamental pillars of the university, namely its independence and its social responsibility towards the society and, in turn, the responsibility of the society towards the university.  This solution proposes a model of knowledge management and the university according to which the government can be free from many of its previous obligations to the university. At the end of this paper, some solutions are proposed in order to implement this idea in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social responsibility of the university
  • higher education charities
  • government
  • society
  • Iran
آبراهامیان، یرواند (1396) ایران بین دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ترجمة کاظم فیروزمند، حسن شمس‌آوری و محسن مدیرشانه‌چی، تهران: نشر مرکز.##
آدمیت، فریدون (1351) اندیشه ترقی و حکومت قانون عصر سپهسالار، تهران: خوارزمی.##
باستانی، ربابه (1396) زندگینامه و خدمات اجتماعی سیدحسن فلاح نوشیروانی، ناشرمؤلف.##
بارنت، دونالد (1400) دانشگاه بوم‌شناختی، ترجمة جبار رحمانی و سینا باستانی، تهران: مؤسسة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
بوریس، الیزابت، 1386، نهادهای وقفی و خیریه در آمریکا، ترجمه صادق عبادی، مجله وقف میراث جاویدان، شماره 58، تابستان.##
پایا، علی (1398) «جایگاه دانشگاه در جامعة ایرانی در قرن بیست‌ویکم؛ تأملی انتقادی دربارة کارکردهای تازة یک تکنولوژی نه‌چندان جدید»، در فلسفه دانشگاه، به‌اهتمام رضا ماحوزی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
پایانی‌فر، ناصر‎؛ صداقت‌زادگان، شهناز‎؛ موسوی، میرطاهر؛ رفیعی، حسن (1401) «بررسی ارتباط تعاملات نهادی و شاخص‌های سرمایۀ اجتماعی (مطالعه موردی: خیریه‌ها و کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) در ایران)»، فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران، شمارۀ 42، ص567ـ545.##
مصطفوی، علی‎؛ صرفی محمدرضا (1384) تلاش پرفضیلت در میراث افضلی‌پور، گزارش عملکرد دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرکان: دانشگاه شهید باهنر.##
توفیق، ابراهیم؛ حسینی، سیدمهدی؛ حیدری، آرش (1397) مسئله علم و علم انسانی در دارالفنون عصر ناصری، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
زرگری‌نژاد، غلامحسین؛ صفت‌گل، منصور؛ وثوقی، محمدباقر (1397) تاریخ دانشگاه تهران، ج1، تهران: دانشگاه تهران.##
سیاسی، علی‌اکبر (۱۴۰۱) یک زندگی سیاسی؛ خاطرات دکتر علی‌اکبر سیاسی، تهران: نشر ثالث.##
علم، اسدالله (1398) یادداشت‌های امیر اسدالله علم، به‌اهتمام علینقی عالیخانی، تهران:‌ معین.##
غنیمه، عبدالرحیم (۱۳۷۷) تاریخ دانشگاه‌های بزرگ اسلامی، ترجمة نورالله کساؤی، تهران: دانشگاه تهران.##
مسلمی، سیدباقر و همکاران (1391) جلوه‌های عشق و ایثار، یادنامه خیرین مدرسه‌ساز کشور، تهران: تکویر.##
حکمت، علی‌اصغر (1355) سی خاطره از عصر فرخنده پهلوی، تهران: پارس.##
«خیرین مدرسه‌ساز» (1384) خبرنامه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.##
فراستخواه، مقصود (۱۳۸۸) سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران، تهرام: مؤسسۀ رسا.##
کانت، ایمانوئل (1400) نزاع دانشکده‌ها، ترجمة رضا ماحوزی، تهران: مؤسسة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
ماحوزی، رضا (1398) حامیان علم و فناوری در ایران و جهان، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
ماحوزی، رضا (1401) «دانشمند، سیاستمدار و سیاست‌گذار؛ گذر از دوگانۀ افلاطونی‌ـ‌وبری»، جستارهای سیاسی معاصر، دورۀ 14، شمارۀ 2، ص30ـ1.##
ماحوزی، رضا (۱۴۰۰الف) از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران (۱۳۲۰ تا ۱۳۴۲)، تهران: مؤسسة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
ماحوزی، رضا (1400ب) از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیک، تهران: مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
مناشری، دیوید (1397) نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، ترجمة محمدحسین بادامچی و عرفان مصلحی، تهران: سینا.##
نوذری، حسینعلی (1398) «ماکس وبر، سیاست و دانشگاه مدرن»، در فلسفه دانشگاه، به‌اهتمام رضا ماحوزی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
وبر، ماکس (۱۳۹۰) دانشمند و سیاستمدار، ترجمة احمد نقیب‌زاده، تهران: علم.##
یاسپرس، کارل (1400) ایده دانشگاه، ترجمة مهدی پارسا و مهرداد پارسا، تهران: ققنوس.##
یغمایی، اقبال (1376) وزرای علوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.##
Hyndman, N. (1990) “Charity Accounting: An Empirical Study of the Information Needs of Contributors to UK Fundraising Charities”, Financial Accountability & Management, vol. 6, no. 4, pp. 295-307.##
www.commonwealthofnations.org › Asia › Malaysia › Education.##