احمدی، بابک (1401) مدرنیته و اندیشة انتقادی، تهران: نشر مرکز.##
الستر، یون (1398) عقل و عقلانیت، ترجمة محسن رنانی و عباد تیموری، تهران: نور علم.##
باقری، خسرو (1399) رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: مؤسسة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
پالمر، جوی آ. (1396) پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی؛ از پیاژه تا عصر حاضر، ترجمة محمدجعفر پاکسرشت و جمعی از مترجمان، تهران: سمت.##
جانسون، بورک؛ کریستنسن، لری (1395) پژوهش آموزشی: رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی، ترجمة علیرضا کیامنش و همکاران، تهران: علم.##
حقیقت، سیدصادق؛ نوروزی، محمدحسین (1393) «جایگاه حقیقت و عقلانیت در تبارشناسی میشل فوکو»، فصلنامه مطالعات سیاسی، شمارة 23، ص80ـ57.##
دریاب، طاهره (1400) عقلانیت و قدرت در تفکر فوکو، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی.##
روحالهی اوجاکی، حسن (1392) بررسی آرای فلسفی میشل فوکو و دلالتهای تربیتی آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران. ##
زارعی، حسین (1389) بررسی دیدگاههای تربیتی میشل فوکو، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور همدان.##
سجادیه، نرگس (1394) تبارشناسی و تعلیموتربیت، تهران: دانشگاه تهران.##
سلامت، حسام (1393) «جدال بر سر عقل؛ فوکو در برابر هابرماس»، فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه، شمارة 16، ص124ـ116.##
طاهری، صفورا (1388) بررسی و نقد مسئلة عقلانیت در پستمدرنیسم و نقد دلالتهای آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.##
فرمهینی فراهانی، محسن (1382) «بررسی دیدگاههای تربیتی پستمدرنیسم با تأکید بر اندیشههای فوکو و دریدا»، دوماهنامه دانشور رفتار، سال 10، شمارة 3، ص68ـ51.##
فلوبیر، بنت (1399) «عقلانیت و قدرت»، ترجمة نریمان جهانزاد، فضا و دیالکتیک، شمارة 16.##
فوکو، میشل (1380) ایران: روح یک جهان بیروح، ترجمة نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.##
فوکو، میشل (1381) دانش و قدرت، ترجمة محمد ضیمران، تهران: هرمس.##
فوکو، میشل (1397) نقد چیست و پرورش خود، ترجمة نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.##
فوکو، میشل؛ آرون، رمون (1397) در باب تاریخ اندیشه، ترجمة محسن محسنی، تهران: فرهنگ جاوید.##
گیدنز، آنتونی (1393) جامعهشناسی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.##
محمدی اصل، عباس (1392) جامعهشناسی میشل فوکو، تهران: گل آذین.##
مصباحی جمشید، پرستو؛ سرمدی، محمدرضا؛ فرجاللهی، مهران؛ میردامادی، سیدمحمد؛ اسماعیلی، زهره (1395) «وضعیت عقل، دین و علم درعصر پستمدرن و ملاحظات آن در تربیت معنوی با رویکرد انسانشناسانه»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شمارة ، 125ـ95.##
معتمدی، محمدصادق (1395) زایش جنون در اندیشه فوکو، تهران: علم.##
مهرجو، پروانه (1399) «مطالعه و تحلیل اندیشههای میشل فوکو با تأکید بر هدف، روش و محتوا»، رویش روانشناسی، سال 9، شمارة 2، ص126ـ117.##
Deacon, R. (2006) “Michel Foucault on Education: a Preliminary Theoretical Overview, South African Journal of Education, vol. 26, no. 2, pp. 177-187. ##
Hindess, B. (2005) “Politics as Government: Michel Foucault’s Analysis of Political Reason”, Alternatives Global Local Political, vol. 30, no. 4, pp. 389-413. ##
Marshall, J. D. (1989) “Foucault and Education”, Australian Journal of Education, vol. 33, no. 2,. 1989, pp. 99-113.##
Marshall, J. D. (2001) “A Critical Theory of the Self: Wittgenstein, Nietzsche, Foucault”, Studies in Philosophy and Education, vol. 20, no. 1, pp. 75-91##
Mauri Medrano, M. (2018). “Foucault and Education; Some Key aspects of Foucaultian Thought applied to Education. Kultura–Przemiany–Edukacja, vol. 6, pp. 85-94.##
Nian, Z. H. (2021) “A Book Reviews of Foucault’s Discipline and Punish with Educational Reflections”, Open Access Library Journal, vol. 8, pp. 1-5.##
Pitsoe, Victor & Letseka, Moeketsi (2013) “Foucault’s Discourse and Power: Implications for Instructionist Classroom Management”, Open Journal of Philosophy, vol. 3, no. 1, pp. 23-28.##