Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Imam Khomeini International University, Gazvin, Iran.

Abstract

The relationship between science and religion and their connections, which are the real elements of human rational life and bring man to salvation through their coordination, are important issues in theology. In the present article, we use the views of John F. Haught in the book Science and Religion: From Conflict to Conversation and examine the views of Allamah Mohammad-Taqi Ja'fari on the relationship between science and religion. We also explore some aspects of the conflicts that have formed between science and religion over the centuries and comparatively examine the views of Allamah Ja'fari and John F. Haught on this issue through an analytical-descriptive method, and we will explore the commonalities and differences between them and explain the relationship between science and religion from their point of view. Allamah Ja'fari and John F. Haught agree with the confirmation approach and believe that science and religion are both affirmative and complementary. Although Haught travels between the approaches of intersection and confirmation and sometimes combines them, he insists that the findings of science can be used in theological research, and finally, according to the two philosophers, we will conclude that there is a coordination between science and religion.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم.##
ابن‌منظور، محمدبن مکرم، (1405ق) لسان العرب، قم: ادب حوزه.##
باربور، ایان (1362) علم و دین، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهى، تهران: مرکز نشر دانشگاهى.##
بوترو، امیل (1340) علم و دین، ترجمة احمد فؤاد، بی‌نا.##
پلانک، ماکس (1392) علم به کجا می‌رود؟، ترجمة احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.##
جعفری، محمدتقی (1373) تکاپوی اندیشه‌ها، تنظیم و تدوین علی رافعی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.##
جعفری، محمدتقی (1378) فلسفه دین، تدوین عبدالله نصری، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.##
جعفری، محمدتقی (1380) ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامى آستان قدس رضوی.##
جعفری، محمدتقی (1383) علم و دین در حیات معقول، تهران: مؤسسة تدوین و نشر آثار علامه جعفری.##
جعفری، محمدتقی (1385) همگرایی دین و دانش، تهران: مؤسسة تدوین و نشر آثار علامه جعفری.##
جوادى آملى، عبدالله (1382) شریعت در آینۀ معرفت، تحقیق حمید پارسانیا، قم: اسراء.##
ربانى گلپایگانى، على (1374) «رابطه علم و دین در مسیحیت»، کیهان اندیشه، شمارۀ 64، ص141ـ123.##
سروش، عبدالکریم (1361) علم چیست؟ فلسفه چیست؟، تهران: پیام آزادی.##
طب‍اطب‍ایی، سیدم‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن (1374) ت‍ف‍س‍ی‍ر ال‍م‍ی‍زان، ترجمة سید م‍ح‍م‍دب‍اق‍ر م‍وس‍وی‌ه‍م‍دان‍ی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.##
کروفورد، رابرت (1394) مثلث خدا، انسان، جهان، ترجمة حمیدرضا عبدلی مهرجردی، قم: مرکز نشر ادیان.##
گلشنی، مهدی (1387) آیا علم می‌تواند دین را نادیده بگیرد؟، ترجمۀ بتول نجفی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.##
مصباح یزدی، محمدتقی (1365) آموزش عقاید، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.##
مهدوی‌نژاد، محمدحسین (1384) دین و دانش، بررسی انتقادی مسئلة تعارض علم و دین، تهران: انتشارات امام صادق (ع).##
هات، جان اف (1382) علم و دین، از تعارض تا گفتگو، ترجمة بتول نجفی، قم: کتاب طه.##
هالوی، ایوا اتزیونی (1394) روشنفکران و شکست در پیامبری، ترجمۀ حسین کچویان، قم: کتاب فردا.##
ویلنبرگ، اریک جی. (1394) خدا و محدوده عقل، ترجمۀ امیر سلطان‌زاده، تهران: علم.##
Appleyard, Bryan (1964) Understanding the Present: Science and the Soul of Modern Man, New York: Macmillan.##
Barbour, Ian (1990) Religion in an Age of Science, New York: Harper and Row.##
Popper, Karl (1965) Conjectures and Refutations, 2nd Edition, London: Routledge and Kegan Paul.##
Tracy, David (1975) Blessed Rage for Order, New York: The Seabury Press.##