Document Type : Original Article

Authors

1 PhD in Comperative Philosophy, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Philosophy, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

Abstract

The issue of the immateriality of the soul is one of the most important issues that has always been the focus of various thinkers. According to Proclus, the soul is immaterial and the creator of the body so the body that has arisen has arisen. Al-Ghazali, unlike her predecessors, who did not believe in the abstraction of the soul, considers the soul to be single and tries to prove this by using rational and narrative reasons and believes that although the intellect can provide reasons in defense of the celibacy of the soul, the result must be proven through Sharia law. This study seeks to measure the innovation or non-innovation of Al-Ghazali in this field and her agreement or disagreement with Proclus by a comparative study of the arguments presented by Proclus and Ghazali. Both thinkers have argued that some of these causes are fundamentally compatible with each other at their core. For this purpose, in the present article, we consider these causes based on the definition of the soul, the science of the soul, the movement or self-moving of the soul and the position of the soul in the body. The present article hypothesizes that Al-Ghazali appears in some of these arguments in line with Proclus and others with a religious-theological approach and presents his arguments as a religious scholar.

Keywords

ابن‌سینا (1382). اشارات و تنبیهات. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی. تهران: سروش.##
ارسطو (1369). دربارة نفس. ترجمة علیمراد داودی. تهران: حکمت.##
اقوام کرباسی، اکبر؛ خادمی، عین‌اله (1393). «تأثیر اعتقادات فلسفی ابن‌سینا بر غزالی در تجرد نفس». تأملات فلسفی. شمارة 13، ص31ـ9.##
بدوی، عبدالرحمن (1977م). الافلاطونیة المحدثة عند العرب. الکویت: وکالة للمطبوعات.##
بدوی، عبدالرحمن (1980م). التراث الیونانی فی الحضارة الاسلامی. بیروت: دارالقلم.##
بدوی، عبدالرحمن؛ حسینی اسفیدواجانی، سیدمهدی (1389). «منابع یونانی غزالی». اطلاعات حکمت و معرفت. سال 5، شمارة 3، ص48ـ42.##
داوری اردکانی، رضا (1382). فارابی، فیلسوف فرهنگ. تهران: ساقی.##
رحیمیان، سعید؛ اسکندری، زهرا (1392). «صادر اول از دیدگاه پروکلس و صدرالمتألهین». الهیات تطبیقی. شمارة 10، ص50ـ41.##
سراجی‌پور، نسرین (1393). «مقایسة دو دیدگاه غزالی در مبحث جاودانگی». فلسفه دین. شمارة 19، ص392ـ371.##
سراجی‌پور، نسرین (1396). «مقایسة برهان تجرد نفس ابن‌سینا و غزالی». حکمت سینوی. شمارة 58، ص137ـ123.##
غزالی، ابوحامد (1380). کیمیای سعادت. به‌کوشش حسین خدیو جم. ج1. تهران: علمی و فرهنگی.##
غزالی، ابوحامد (1988م/الف). الأربعین فی اصول الدین. بیروت: دار الکتب العلمیه.##
غزالی، ابوحامد (1988م/ب). معارج القدس فی مدارج معرفة النفس. بیروت: دار الکتب العلمیه.##
غزالی، ابوحامد (1994م). تهافت الفلاسفه. شرح علی بوملحم. بیروت: دار الهلال.##
غزالی، ابوحامد (1996م/ب). الرسالة اللدنیة. در مجموعه رسائل الإمام الغزالی. بیروت: دار الفکر. ##
غزالی، ابوحامد (1996م/ج). روضة ‌الطالبین. در مجموعه رسائل الإمام الغزالی. بیروت: دار الفکر.##
غزالی، ابوحامد (1996م/د). معراج ‌السالکین. در مجموعه رسائل الإمام الغزالی. بیروت: دار الفکر.##
غزالی، ابوحامد (1998م/ب). إحیاء علوم‌الدین. قاهره: دار الحدیث. ##
غزالی، ابوحامد (1996م/الف). الأجوبة ‌الغزالیة فی المسائل الأخرویة. در مجموعه رسائل الإمام الغزالی. بیروت: دار الفکر.##
فلوطین (1396). اثولوجیا. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی. تهران: سروش.##
فلوطین (1398ق). اثولوجیا. با تعلیقات قاضی سعید قمی. بی‌جا: انجمن فلسفة ایران.##
مجتهدی، کریم (1394). افلاطونیان متأخر از ادریوس تا ویکتور کوزن. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.##
ملاصدرا (1378). رسالة فی الحدوث. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. ##
نتون، یان ریچارد (1380). «سرچشمه­های فلسفة اسلامی». ترجمة جواد قاسمی. نقد و نظر. شمارة 27 و 28. ص445ـ427.##
Brand, D. J. (1984). The Book of Causes. translated with an introduction by D. J. Brand. Marquette University Press.##
Proclus (1963). The Elements of Theology. a revised text with translation, introduction and commentary by E. R. Dodds. Oxford: The Clarendon.##
Proclus (1971). Proclus: Alcibiades I. A translation and commentary by W. O'Neill. University of Southern California.##
Proclus (1987). Proclus' commentary on Plato's Parmenides. translated by G. R. Morrow & J. M. Dillon, with introduction & notes by J. M. Dillon. New Jersey: Princeton University Press.##
Proclus (2008). Commentary on Plato’s Timaeus. Volume II, Book 2: Proclus on the Causes of the Cosmos and its Creation. translated with an introduction and notes by D. T. Runia and M. Share. New York: Cambridge University Press.##
Proclus (2013). Commentary on Plato’s Timaeus. Volume V, Book 4: Proclus on Time and the Stars. translated with an introduction and notes by D. Baltzly, New York: Cambridge University Press.##
Proclus (2017). Commentary on Plato’s Timaeus. Volume VI, Book 5: Proclus on Gods of Generation and the Creation of Humans. translated with an introduction and notes by H. Tarrant. New York: Cambridge University Press.