Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

2 Assistant Professor, Farhangian University, Shahid Maqsoodi Campus, Hamedan, Iran.

Abstract

 The problem of evil is one of the most important problem, at the same time the oldest problems of theological and philosophical issues. That how the existence of evil in the world, and especially in human life, can be justified, given the infinite knowledge and power of God and His benevolence towards creatures and human beings is one of the issues that has always occupied the minds of philosophers and theologians. The conflict between these attributes and the existence of evil is so serious and deep that some philosophers and theologians have been forced to deny the existence of evil altogether and others deny their existence. This article followed a descriptive-analytical method in dealing with the problem of evil in Avicenna Leibniz and Spinoza. According to Avicenna, true evil is neither inherent in the system of jurisprudence nor in breadth. Relative evil, although it is inside the system of divine judgment and predestination, is transversely inside and not in essence. The existence of relative evil can also be justified by the good system and there is no inherent conflict between them. Leibniz fully accepts this view and states that the existence of metaphysical evil in the best of all possible world a necessity, unlike the moral and natural evils that are not necessary. But Spinoza, in contrast to these two, considers calling things good or evil is a human matter and maintains that there is no good or evil in Divine eternal knowledge.

Keywords

ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1364). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تحقیق محمدتقی دانش‌پژوه، تهران: دانشگاه تهران. ##
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1375) الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغه. ##
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1376) الهیات من کتاب الشفاء، تحقیق حسن حسن‌زاده آملی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.##
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1386) اشارات و تنبیهات (ترجمه و شرح نمط هفتم)، ترجمه و شرح احمد بهشتی، قم: بوستان کتاب. ##
اسپینوزا، باروخ (1376). اخلاق، ترجمه محسن جهانگیری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. ##
اسکروتن، راجر (1376). اسپینوزا، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران: طرح نو.##
اسکندری دامنه، حمیدرضا؛ نصری، عبدالله. (1393). «بررسی مسئلة شر از دیدگاه لایب‌نیتس و سوئین‌برن»، الهیات تطبیقی، شماره 12، ص50ـ27.   ##
پترسون، مایکل و دیگران (1376). عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.##
جوادی آملی. عبدالله (1364). مبدأ و معاد، تهران: الزهرا.##
دورانت، ویل (1370). تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب خویی. تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.##
سبزواری، ملاهادی (1360). «حواشی و تعلیقات» در ملاصدرا، الشواهد الربوبیة، تصحیح و مقدمه سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.##
سبزواری، ملاهادی (1372) شرح الاسماء، تحقیق نجفقلی حبیبی، تهران: دانشگاه تهران. ##
صادقی، هادی (1382). کلام جدید، قم: طه.##
صانعی دره‌بیدی، منوچهر (1382). فلسفه لایب‌نیتس، تهران: ققنوس.##
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1380) تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.##
فتح طاهری، علی (1389). «بررسی مسئلة شر در اندیشه لایب‌نیتس»، پژوهش‌های فلسفی، شمارة 216، ص129ـ105.##
قدردان قراملکی، حسن (1377). مسئله شرور، قم: بوستان کتاب.##
لایب‌نیتس، گتفرید ویلهم (1375). منادولوژی، ترجمه یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.##
لایب‌نیتس، گتفرید ویلهم (1381) گفتار در مابعدالطبیعه، ترجمه ابراهیم دادجو، تهران: حکمت.##
مصباح یزدی، محمدتقی (1370). آموزش فلسفه، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.##
میرداماد، محمدباقر (1374). القبسات، تعلیق و تصحیح مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران.##
نوروزی، ابوذر؛ برنجکار، رضا (1393). «بررسی تطبیقی مسئلة شر در فلسفه ملاصدرا و لایب‌نیتس»، جستارهای فلسفه دین، شمارة 8، ص109ـ89.##
هیک، جان (1381). فلسفه دین، نرجمه بهزاد سالکی، تهران: الهدی.##
وال، ژان (1375). بحث در مابعدالطبیعه، ترجمه یحیی مهدوی و همکاران، تهران: خوارزمی.##
وین‌رایت، ویلیام‌ جی. (1384). «مسئلة شر»، مجموعه مقالات کلام فلسفی، ترجمه ابراهیم سلطانی و احمد نراقی، تهران: صراط.##
Leibniz, G. W. (2005). Theodicy, Essays on the Goodness of God, the Freedom of Man and the Origin of Evil. translated by E. M. Huggard, ebook.##
Spinoza, B. (1958). Short Treatise of God, Men and his well-being. translated by A. Wolf. New York: Russell & Russel.##
Wolfson, H. A. (1935). The Philosophy of Spinoza. Harvard University Press.##