Document Type : Original Article

Authors

1 M.A in Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.

2 Associate Professor in philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.

Abstract

The myth of Gilgamesh is considered to be the first manuscript written by man that has been discovered so far and about the importance of this text, it is sufficient to assert that; this written text - the flower of writing - introduces the origin of Mesopotamian civilization. But more important than this understand the examples of wonder that lead us to the kind of human attitude; they are linked to about 3000 BC! Hermeneutical encounters with this text can therefore provide a clear approach to a deeper understanding of this myth. Paul Ricoeur's hermeneutic theory is, indeed, a synthesis of various ideas. In his view, interpretation is the outcome of the dialectics of explanation and understanding. In Ricoeur's point of view, language is a subject that can be studied. In the following, Ricoeur distinguishes between logical and argumentative thought, which has an instrumental approach, and poetic thought, which is symbolic and metaphorical. Therefore, he takes into account the notions of myths, poetics and narratives and believes that in fact, human imagination, while expanding in the depths of language, allows him to create new words or compound them in a new way to express what is not possible to say. Ricoeur, with his specific definition of metaphor, intends to reveal the effective connection between interpretation and discourse. Because metaphor expresses the aspect of our experience which is motivated to be revealed but not used in our common language. Based on Paul Ricoeur's approach to metaphor, this study seeks to provide a newer interpretation of the prehistoric text of Gilgamesh, which is the closest view to the primitive world of the wise man, who extends the concepts of his life in the form of selected vocabulary.

Keywords

قرآن کریم.##
گیلگمش. (1385). ترجمۀ احمد شاملو، تهران: نشر چشمه.##
احمدی، بابک (1378). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.##
بابک معین، مرتضی (1391). «استعاره و پیرنگ در اندیشه پل ریکور». فصلنامه نقد ادبی. شمارة 20، ص26ـ7.##
بونگه، ماریو (1395). فرهنگنامه فلسفی. ترجمۀ علیرضا امیرقاسمی، تهران: اختران.##
ریکور، پل (1373). زندگی در دنیای متن. ترجمۀ بابک احمدی. تهران: نشر مرکز.##
ریکور، پل (1385). «استعاره و مسئله اصلی هرمنوتیک». ترجمۀ حمید بهرامی راد. اطلاعات حکمت و معرفت. سال اول، شمارة 5، ص132ـ129.##
ریکور، پل (1397). تاریخ و هرمنوتیک. ترجمۀ مهدی فیضی. تهران: نشر مرکز.##
ریکور، پل (1398). زمان و حکایت. ترجمۀ مهشید نونهالی. تهران: نشر نی.##
ریکور، پل (1399). درس‌گفتارهای ایدئولوژی و اتوپیا. ترجمۀ مهدی فیضی. تهران: نشر مرکز.##
ساکت، امیرحسین (1397). «تصورات تاریخی افلاطون از پیشینیان و ارتباط آن با ریشه‌شناسی». دوفصلنامه شناخت. شمارة 1/79، ص153ـ127.##
ساندرز، نانسی (1376). حماسه گیلگمش. ترجمۀ محمداسماعیل فلزی، تهران: هیرمند.##
کرتیس، وستا سرخوش (1392). اسطوره‌های ایرانی. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.##
کوزنزهوی، دیوید (۱۳۷۸). حلقه انتقادی. ترجمۀ مراد فرهادپور. تهران: روشنفکران و مطالعات زنان.##
منصورزاده، یوسف؛ بهفروزی، مینو (1397). «تحلیلی بر آیین قربانی میترا و نمادهای آن بر اساس آثار هنریی. نشریه هنرهای زیباـ‌هنرهای تجسمی، دوره 23، شماره 4، ص60ـ51.##
Cormac, M. (1976). Metaphor and Myth in Science and Religion. Durham: Duke University Press.##
Gerhart, M. & Russell, A. M. (1984). Metaphoric process: the Creation of Scientific and Religious Understanding. Texas Christian University Press.##
Ricoeur, P. & Jüngel, E. eds. (1974). Metapher Zur Mermeneutik religiöser Sprache. Sonderheft, German National Library of Science and Technology.##
Ricoeur, P. (1970) Freud and Philosophy; an Essay an Interpretation. Trans. by Denis Savage New Haven: Yale University Press.##
Ricoeur, P. (1973). Creativity in Language. Philosophy Today. vol. 17, no. 2, pp. 97-111.##
Ricoeur, P. (1976). Interpretation Theory: Discourse and the Surplus of Meaning. the Texas Christian University Press.##
Ricoeur, P. (1977). The Rule of Metaphor. Trans. by Rober Czerny, et al. Toronto: University of Toronto Press.##
Ricoeur, P. (1991). From Text to Action: Essays in Hermeneutics, II. trans. by Kathleen Blamey and John B. Thompson. London: Athlone.##
Ricoeur, P. (1994). Imagination in Discourse and in Action. Rethinking Imagination. Ed. by Gillian Robinson and John Rundell. London: Routledge.##