نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که دموکراسی و تعلیم و تربیت در اندیشه نل نادینگز دو روی یک سکهاند و نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. برای نشان دادن پیوند تنگاتنگ بین این دو مفهوم باید بهسراغ مفاهیمی مثل اخلاق مراقبت، مدرسه، برابری در برنامه درسی و... در فلسفه تربیتی نادینگز رفت و نقش آنها را از طریق مسیر تعلیم و تربیت در ایجاد یک جامعه دموکراتیک نشان داد. از نظر این فیلسوف، تعلیم و تربیت بهمثابه شیوه زیستی است که در آن همکاری بر رقابت تقدم مییابد و ازاینرو دموکراسی مبتنی بر همکاری و مراقبت و مشارکت، از بستر تعلیم و تربیت برمیخیزد. برای نشان دادن پیوند دموکراسی و تعلیم و تربیت در اندیشه نادینگز از آثار اصلی او، از جمله کتاب تعلیم و تربیت و دموکراسی در قرن 21 بهره بردهایم. در انتها نشان میدهیم که ترکیب آموزش اخلاق مراقبت در مدارس با نظریه دموکراسی در اندیشه نل نادینگز، بر روابط، پاسخپذیری و وابستگی اخلاقی متقابل بهعنوان ارکان حیاتی جوامع دموکراتیک تأکید دارد. نادینگز به ما یادآور میشود که سلامت دموکراسی، نهفقط به ساختارهای حقوقی، بلکه به کیفیت روابط انسانیای وابسته است که زندگی جمعی ما را ممکن میسازند و این از مسیر تعلیم و تربیت میگذرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Nel Noddings' Philosophical Analysis of the Relationship between Democracy and Education
نویسنده [English]
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This article attempts to show that democracy and education are two sides of the same coin in Nel Noddings's thought and cannot be separated. In order to show the close connection between these two concepts, we must go to concepts such as the ethics of care, school, equality in the curriculum, etc., in Noddings' educational philosophy, and show their role through the path of education in creating a democratic society. In the view of this philosopher, education is a way of life in which cooperation takes precedence over competition, and therefore, democracy based on cooperation, care, and participation arises from the context of education. To show the connection between democracy and education in Noddings's thought, we have used his main works, including his book Education and Democracy in the 21st Century. Finally, we show that combining the teaching of the ethics of care in schools with the theory of democracy in the thought of Noddings emphasizes relationships, accountability, and moral interdependence as vital elements of democratic societies. Finally, Noddings reminds us that the health of democracy depends not only on legal structures but also on the quality of human relationships that make our collective life possible, and this is through education.
کلیدواژهها [English]