تحلیل فلسفی نل نادینگز از رابطه دموکراسی و تعلیم و تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.30479/wp.2025.22157.1172

چکیده

در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که دموکراسی و تعلیم و تربیت در اندیشه نل نادینگز دو روی یک سکه‌اند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد. برای نشان دادن پیوند تنگاتنگ بین این دو مفهوم باید به‌سراغ مفاهیمی مثل اخلاق مراقبت، مدرسه، برابری در برنامه درسی و... در فلسفه تربیتی نادینگز رفت و نقش آنها را از طریق مسیر تعلیم و تربیت در ایجاد یک جامعه دموکراتیک نشان داد. از نظر این فیلسوف، تعلیم و تربیت به‌مثابه شیوه زیستی است که در آن همکاری بر رقابت تقدم می‌یابد و ازاین‌رو دموکراسی مبتنی بر همکاری و مراقبت و مشارکت، از بستر تعلیم و تربیت برمی‌خیزد. برای نشان دادن پیوند دموکراسی و تعلیم و تربیت در اندیشه نادینگز از آثار اصلی او، از جمله کتاب تعلیم و تربیت و دموکراسی در قرن 21 بهره برده‌ایم. در انتها نشان می‌دهیم که ترکیب آموزش اخلاق مراقبت در مدارس با نظریه دموکراسی در اندیشه‌ نل نادینگز، بر روابط، پاسخ‌پذیری و وابستگی اخلاقی متقابل به‌عنوان ارکان حیاتی جوامع دموکراتیک تأکید دارد. نادینگز به ما یادآور می‌شود که سلامت دموکراسی، نه‌فقط به ساختارهای حقوقی، بلکه به کیفیت روابط انسانی‌ای وابسته است که زندگی جمعی ما را ممکن می‌سازند و این از مسیر تعلیم و تربیت می‌گذرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Nel Noddings' Philosophical Analysis of the Relationship between Democracy and Education

نویسنده [English]

  • Neda Mohajel

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This article attempts to show that democracy and education are two sides of the same coin in Nel Noddings's thought and cannot be separated. In order to show the close connection between these two concepts, we must go to concepts such as the ethics of care, school, equality in the curriculum, etc., in Noddings' educational philosophy, and show their role through the path of education in creating a democratic society. In the view of this philosopher, education is a way of life in which cooperation takes precedence over competition, and therefore, democracy based on cooperation, care, and participation arises from the context of education. To show the connection between democracy and education in Noddings's thought, we have used his main works, including his book Education and Democracy in the 21st Century. Finally, we show that combining the teaching of the ethics of care in schools with the theory of democracy in the thought of Noddings emphasizes relationships, accountability, and moral interdependence as vital elements of democratic societies. Finally, Noddings reminds us that the health of democracy depends not only on legal structures but also on the quality of human relationships that make our collective life possible, and this is through education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Democracy
  • Ethics of Care
  • John Dewey
  • Noddings
نادینگز، نل (1394) چشم‌اندازهای فلسفه تعلیم و تربیت، ترجمه رمضان برخورداری، تهران: نشر نخستین.
محجل، ندا و اصغری، محمد (1402) «تحلیل نوپراگماتیستی ریچارد رورتی از «خودآفرینی» در فلسفه تعلیم و تربیت»، تأملات فلسفی، شماره 31، ص66ـ49؛ https://doi.org/10.30470/phm.2023. 1986173.2342
Lees, H. E. & Noddings, Nel (ed.) (2016) The Palgrave International Handbook of Alternative Education, London: Macmillan Ltd.
Noddings, Nel (1984) Caring: A Feminine Approach to ethics and Moral Education, University of California Press.
Noddings, Nel (1992) The Challenge to Care in Schools: an Alternative Approach to Education, Teachers College Press.
Noddings, Nel (1998) Philosophy of Education, Routledge.
Noddings, Nel (1999) “Renewing Democracy in Schools”, Phi Delta Kappan, Vol. 80, No. 8, pp. 579-583. Retrieved April 15, 2008, from Research Library Core database. (Document ID: 40279362).
Noddings, Nel (2002a) Starting at Home: Caring and Social Policy, University of California Press.
Noddings, Nel (2002b) Educating Moral People; a Caring Alternative to Character Education-Teachers, College Press.
Noddings, Nel (2010) “Moral Education in an Age of Globalization”, Educational Philosophy and Theory, Vol. 42, No. 4, pp.390-396; https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2008.00487.x
Noddings, Nel (2011) “Schooling for Democracy”, Democracy & Education, Vol. 19, No. 1, Article 1l; https://democracyeducationjournal.org/home/vol19/iss1/1. 
Noddings, Nel (2013) Education and Democracy in the 21st Century, Cambridge University Press.
Rosenow, C. & Hamington, M. (2025) “Caring Space-Time Travel through Poetry”, Journal of Philosophical Investigations, Vol. 19, Issue 51, pp. 163-179. https://doi.org/10.22034/ jpiut.2025.66942.4080.