نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران
2 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده
طبیعتگرایی از مهمترین مباحث فلسفه تحلیلی است که فیلسوفان اخلاق هم با آن مواجهاند. مطابق این نوع طبیعتگرایی، ادراکات اخلاقی ما منشأ طبیعی دارند و حقایق و ارزشهای اخلاقی، ریشه در طبیعتِ انسان دارند؛ بنابراین، واقعی هستند. فیلیپا فوت و جان مکداول، هر دو از فیلسوفان اخلاقی محسوب میشوند که دیدگاهی طبیعتگرایانه و واقعگرایانه نسبت به احکام و ارزشهای اخلاقی دارند. با این حال و بهرغم این ایده مشترک، دیدگاههای آنها اختلافاتی نیز با هم دارد. فوت معتقد است همانطور که طبیعتِ حیوانات راهنمای عمل آنهاست وآنها بهواسطه عمل مطابق ذات و طبیعتشان، درست عمل میکنند، انسان هم اگر بر اساس طبیعت عقلانی خود عمل کند، همواره عمل صحیح انجام خواهد داد. مکداول با نقد فوت، معتقد است انسانها بر خلاف سایر موجودات، طبیعت یکسان ندارند. انسانها علاوه بر طبیعت اولیه عقلانی یکسان، دارای یک طبیعتِ ثانویه نیز هستند که اتفاقاً نقشی مهمتر در ادراکات اخلاقی وی دارد و مبنای قضاوت وعمل اخلاقی در انسان است. در این مقاله به مقایسه دیدگاه ایندو فیلسوف و اختلافنظر آنها پرداخته شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
John McDowell's Critique of Philippa Foot's Creative Naturalism
نویسندگان [English]
1 PhD in Ethics, University of Qom, Qom, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Theology, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]
In his critique of Philippa Foot's moral naturalism, John McDowell critically examines nature-based ethical approaches. Moral naturalism attempts to explain moral values and principles in terms of characteristics derived from human nature. Inspired by Aristotelian philosophy, Foot believes that moral values are rooted in the natural functioning of living beings and should not be considered in isolation from the natural world. He emphasizes the role of the specific function (organ) of man in the formation of moral values. McDowell, influenced by the Aristotelian moral tradition, also considers the origin of moral values to be rooted in human nature, with the difference that he does not overlook the role of human reason in shaping moral values. McDowell, by distinguishing between primary and secondary nature in humans, believes that moral values are rooted in human secondary nature, not human primary nature, as is implied by Foote's statement. McDowell takes a position between Kantian rationalism and Foote's extreme naturalism.
کلیدواژهها [English]