معنای امر ویرچوال در ساختار زمان برگسون به‌روایت ژیل دلوز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری فلسفه معاصر، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

3 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

چکیده

دلوز در خوانش خود از اسپینوزا، با مفهوم کلیدی «بیان» برخورد می‌کند و آن را به‌منزله‌ «تا شدن» و «باز شدن‌های مکرر» می‌یابد؛ اما برای درک کامل این مفهوم، خود را نیازمند فلسفه زمان برگسون می‌بیند. در ساختار فلسفی دلوز‌ـ‌برگسون، دوگانه‌های گذشته‌ـ‌حال، ویرچوال‌ـ‌اکچوال، همبود و همزاد‌ند؛ هر دو واقعی هستند اما با واقعیت‌هایی «متفاوت» که در جریانی همیشگی، پیوسته، بی‌هدف و کاملاً تصادفی، صیرورت می‌پذیرند. در این میان، امر ویرچوال واقعیت ویژه‌ای است که همیشه حاضر است اما واقعیتی فعال نیست؛ ویرچوالیتی واقعیت مربوط به زمان گذشته است، یعنی گذشته به‌معنای ویرچوال، واقعی است. ویرچوال تصویر اکچوال نیست، اصلاً تصویر هیچ چیزی نیست، و مانند تصویر هم نیست، حتی اکچوال منهای ویژگی اکچوالیتی هم نیست؛ ویرچوال نه روح اکچوال است و نه نوعی تعالی بر بالای آن؛ تنها بخشی از واقعیت است؛ همانطور که اکچوالیتی بخشی از واقعیت است، نه بیشتر و نه کمتر. اما ویرچوال به‌همان نحوی که اکچوال، واقعی است، واقعی نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Meaning of the Virtual in Bergson's Structure of Time according to Gilles Deleuze

نویسندگان [English]

  • Hossein Zohdi Sehat 1
  • Seyed Masoud Seyf 2
  • Ali Naghi Baghershahi 3

1 PhD. in Contemporary Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

3 Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

In his reading of Spinoza, Deleuze encounters the key concept of "expression" and finds it as a folding, a repeated unfolding. Still, to fully understand this concept, he needs Bergson's philosophy of time. In the philosophical structure of Deleuze-Bergson, the past-present, virtual-actual dualities are co-existence and twin; both are real but with "different" realities that become in a constant, continuous, aimless, and completely random flow. Meanwhile, the virtual is a special reality that is always present but not an active reality; the virtuality of reality is related to the past, in that the past is real in the sense of being virtual. The virtual is not the image of the actual, it is not the image of anything at all, and it is not like the image; it is not even the actual minus the feature of actuality; the virtual is neither the spirit of the actual nor a kind of transcendence above it; it is only a part of reality; Just as actuality is a part of reality, no more, no less; but the virtual is real in the same way that actuality is real.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual
  • actual
  • time
  • Bergson
  • Deleuze
پیتون، پل (1401) خوانش انتقادی تفسیر و تاویل آثار ژیل دلوز، ترجمه عبدالعلی دستغیب. تهران: نشر ماهریس.
دلوز، ژیل (1393) برگسونیسم، ترجمه زهره اکسیری و پیمان غلامی، تهران: روزبهان.
دلوز، ژیل (1398) مغز یک صفحه نمایش است، ترجمه پویا غلامی، تهران: بان.
دلوز، ژیل (1401) جهان اسپینوزا، درس گفتارهای ژیل دلوز درباره اسپینوزا، ترجمه حامد موحدی، تهران: نشر نی.
دیو، ریدار (1396) دلوز، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
کولبروک، کلر (1398) ژیل دلوز، ترجمه رضا سیروان، تهران: نشر مرکز.
وارن اسمیت، دنیل (1399) فلسفه دلوز، ترجمه سیدمحمدجواد سیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
Badiou, Alain (1999) Deleuze, the Clamor of Being, translated by Luise Barchill, London: University of Minnesota Press.
Bogue, Ronald (2003) Deleuze on Cinema, London and New York: Routledge.
Boundas, Constantin V. (2006): Deleuze and Philosophy; Deleuze Connections, Edinburgh University Press.
Bucanan, Lan & Lamberg, Gregg (2005) Deleuze Connections: Deleuze and Space, Edinburgh University Press.
Colebrook, Claire (2002) Gilles Deleuze, London: Taylor and Francis e-library.
Craig, Lundy (2018) Deleuz’s Bergsonism, Edinburgh University Press.
Deleuze, Gilles (1989) Cinema 2: The Time-Image, translated by Hugh Tomlinson & Robert Galeta, University of Minnesota Press.
Hallward, Peter (2006) Out of This World, Deleuze and the Philosophy of Creation, London and New York: Verso.
Hughes, Joe (2009) Deleuze’s Difference and Repetition: A Reader’s Guide, London: Continuum.
Kukuljevic, Alexi (2005) “Deleuze's Metaphysics and the Reality of the Virtual”, Philosophy Today, Vol. 49, Issue Supplement, pp. 145-152.
Lecercle, Jean-Jacques (2002) Deleuze and Language, Palgrave Macmillan.
May, Todd (2005) Gills Deleuze, An Introduction, Cambridge University Press.
Morar, Nicolae; Nail, Thomas & Smith, Daniel W. (2016) Between Deleuze and Foucault, Edinburgh University Press.
Moulard-Leonard, Valentine (2008) Bergson-Deleuze Encounters: Transcendental Experience and the Thought of the Virtual, State University of New York Press.
Patton, Paul & Protevi, John (2003) Between Deleuze and Derrida, London: Continuum.
Patton, Paul (2010) Deleuzian Concepts, Stanford University Press.
Roffe, Jon & Stark, Hannah (2015) Deleuze and the Non/Human, Palgrave Macmillan.
Roffe, Jon (2012) Badiou’s Deleuze, Montreal: McGill-Queen's University Press
Roffe, Jon (2020) The Works of Gilles Deleuze, National Library of Australia.
Smith, Daniel W. (2009) “Deleuze’s Concept of the Virtual and the Critique of the Possible”, Journal of Philosophy: A Cross-Disciplinary Inquiry, Vol. 4, No. 9.
Somers-Hall, Henry (2012) Hegel, Deleuze, and the Critique of Representation: Dialectics of Negative and Difference, Edinburgh University Press.
Williams, James (2005) The Transversal Thought of Gilles Deleuze: Encounters and Influences, Clinamen Press.
Williams, James (2013) Gilles Deleuze’s Difference and Repetition: A Critical Introduction and Guide, Edinburgh University Press.
Zizek, Slavoj (2004) Organs without Bodies: Deleuze and Consequences, New York and London: Routledge.