نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری فلسفه معاصر، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده
دلوز در خوانش خود از اسپینوزا، با مفهوم کلیدی "بیان" برخورد میکند و آن را به منزله تا شدن، باز شدنهای مکرر مییابد؛ اما برای درک کامل این مفهوم، خود را نیازمند فلسفه زمان برگسون میبیند. در ساختارفلسفی دلوز-برگسون، دوگانههای گذشته-حال، ویرچوال-اکچوال، همبود و همزاداند؛ هر دو واقعی هستند اما با واقعیتهایی "متفاوت" که در جریانی همیشگی، پیوسته، بیهدف و کاملا تصادفی، صیرورت میپذیرند. در این میان، امر ویرچوال واقعیت ویژهای است که همیشه حاضر است اما واقعیتی فعال نیست؛ ویرچوالیتی واقعیت مربوط به زمان گذشته است؛ یعنی گذشته به معنای ویرچوال، واقعی است. ویرچوال تصویر اکچوال نیست، اصلا تصویر هیچ چیزی نیست، و مانند تصویر هم نیست؛ حتی اکچوالِ منهای ویژگی اکچوالیتی هم نیست؛ ویرچوال نه روح اکچوال است و نه نوعی تعالی بر بالای آن؛ تنها بخشی از واقعیت است؛ همانطور که اکچوالیتی بخشی از واقعیت است، نه بیشتر و نه کمتر؛ اما ویرچوال به همان نحوی که اکچوال واقعی است، واقعی نیست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The meaning of the virtual in Bergson's structure of time according to Gilles Deleuze
نویسندگان [English]
- Hossein Zohdi Sehat 1
- seyed masoud seyf 2
- Ali Naghi Baghershahi 2
1 PhD. in contemporary Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]
In his reading of Spinoza, Deleuze encounters the key concept of "expression" and finds it as a folding, a repeated unfolding. Still, to fully understand this concept, he needs Bergson's philosophy of time. In the philosophical structure of Deleuze-Bergson, the past-present, virtual-actual dualities are co-existence and twin; both are real but with "different" realities that become in a constant, continuous, aimless, and completely random flow. Meanwhile, the virtual is a special reality that is always present but not an active reality; the virtuality of reality is related to the past; that is, the past is real in the sense of virtual. The virtual is not the image of the actual, it is not the image of anything at all, and it is not like the image; it is not even the actual minus the feature of actuality; the virtual is neither the spirit of the actual nor a kind of transcendence above it; it is only a part of reality; Just as actuality is a part of reality, no more, no less; but the virtual is real in the same way that actuality is real.
کلیدواژهها [English]
- Virtual
- actual
- time
- Bergson
- Deleuze