نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استاد گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هرچند نسبیگرایی بهخودی خود یک مسئله معرفتشناختی و فلسفی است، اما علوم تجربی نیز بهنحو مستقیم (کمتر) و غیرمستقیم (بیشتر)، با نسبیگرایی نسبت دارند؛ و در دوران معاصر این نسبت بسیار بیشتر شده است. از میان علوم تجربی معاصر، علوم شناختی تجربی بهطور مستقیم به مسئله شناخت پرداختهاند. بر این اساس، در این مقاله کوشیدهایم نشان دهیم که جریان اصلی حاکم بر علوم شناختی تجربی آشکارا بر نسبیگرایی دلالت دارد و بر آن صحه میگذارد؛ هرچند در تفسیر بسیاری از یافتههای تجربی ناظر بر نسبیگرایی، دشواریها و مناقشههایی نیز وجود دارد. درنتیجه، معرفتشناسانی که تمایل دارند در نفی نسبیگرایی بکوشند، باید این قسم از قرائن قدرتمند که بهسود نسبیگرایی ارائه شده را نیز در نظر بگیرند؛ قرائنی که در معرفتشناسی ـبهمعنای رایج و فلسفیـ کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Cognitive Sciences, Relativism, and the Problem of Knowledge
نویسنده [English]
- Jalal Peykani
Professor of the Department of Philosophy, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Although relativism is inherently a philosophical and epistemological issue, empirical sciences are also directly (less so) and indirectly (more so) related to relativism, a relationship that has significantly increased in contemporary times. Among modern empirical sciences, experimental cognitive sciences have directly addressed the issue of cognition. Accordingly, this article aims to demonstrate that the prevailing trend in experimental cognitive sciences clearly indicates and supports relativism, despite the challenges and controversies surrounding the interpretation of many empirical findings related to relativism. Consequently, epistemologists who seek to refute relativism should also consider the strong evidence presented in favor of relativism, which has received less attention in epistemology—both in its common and philosophical senses.
کلیدواژهها [English]
- Relativism
- Experimental Cognitive Sciences
- Evolutionary Psychology
- Neuroscience
- Epistemology