فلسفه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هایدگر از تاریخ فلسفه به‌عنوان تاریخ بسط سوبژکتیویسم متافیزیکی یاد نموده است، بنابراین، از نظر وی پایان فلسفه، کمال متافیزیک و نهایت ثنویت سوبژه‌ـ‌ابژه است. او خواهان گسست از سوبژکتیویسم و نیل به نوعی از تفکر غیرمتافیزیکی است. قصد مقاله پیش رو یافتن پاسخی به این پرسش است که آیا رابطه‌ای میان اندیشه‌های هرمسی ـ‌به‌معنای وحدت تفکر و هستی، یا به‌عبارت دیگر، تلقی غیرثنوی (سوبژه‌‌ـ‌ابژه)، متمایز از ثنویت سوبژه‌ـ‌ابژه، میان انسان و جهان‌ـ با اندیشه هایدگر وجود دارد؟ آیا این اندیشه‌ها می‌توانند ما را در گسست از متافیزیک یاری رسانند؟ در تعالیم هرمس، سرنوشت فلسفه، به‌منزله عزیمت به بی‌راهه و تباهی، پیش‌بینی شده است. متون هرمسی در مورد وحدت اندیشه و جهان هستی سخن گفته و برای انسان، به‌عنوان آینه کیهان، مقامی شامخ در حد خدایان قائل شده‌اند که وظیفه‌اش نگاهبانی از جهان و تکمیل آفرینش است. هایدگر نیز با تأثیر از اساطیر و متفکران یونان باستان، تفکر و وجود را در وحدت دانسته و حقیقت انسان را نقشی از هستی می‌داند که باید با اگزیستانس خویش، نگاهبان حقیقت هستی گردد. در این راستا، هرمس و هایدگر از دو نوع آگاهی، «نوس» و «لوگوس»، سخن گفته‌اند و می‌کوشند از نوس در برابر سیطره لوگوس دفاع نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Unity of Thinking and Being in the Mythological Teachings of Hermes and its Relationship with the Idea of Departing from Subjectivism in Heidegger's Thought

نویسندگان [English]

  • Farhad Nateghi 1
  • Bijan Abdolkarimi 2

1 PhD Student, Department of Philosophy, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associated Professor, Department of Philosophy, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Heidegger considers the history of philosophy as the history of the development of metaphysical subjectivism, so the end of philosophy is the perfection of metaphysics. He wants to break away from metaphysical subjectivism. The purpose of this article is to remove the answer to the question of whether there is a relationship between Hermetic ideas and Heidegger's thought. I mean by Hermetic ideas as the unity of thinking and Being, or a non-dualistic view, different from subject-object one, between man and the world, and whether these ideas can help us break away from metaphysics. In the teachings of Hermes, the fate of philosophy is predicted as going to destruction. Hermes has spoken about the unity of thought and the universe, he has given man, a prestigious position on the level of the gods, whose duty is to protect the world and complete creation. Heidegger considers thinking and Being in unity and considers the truth of man to be part of Being that should be the guardian of the truth of Being with his existence. In this regard, Hermes and Heidegger have spoken of two types of consciousness, namely "Nous" and "Logos", and they try to defend Nous against the dominance of Logos.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hermes
  • Heidegger
  • Nous
  • Logos
  • Thinking
  • Being
افلاطون (1380) مجموعه آثار، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.##
امیری، رضا (1391) هرمس و حکمت هرمسی، قم: دانشگاه مفید.##
بریه، امیل (1374) تاریخ فلسفه، دوره یونانی، ترجمة علیمراد داوودی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.##
پالمر، ریچارد (1387) علم هرمنوتیک، ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.##
پروتی، جیمز (1379) پرسش از خدا در تفکر مارتین هایدگر، ترجمة محمدرضا جوزی، تهران: ساقی.##
تونلی، جورجیو و دیگران (1394) جستارهایی در عقلانیت، ترجمة سیداحمد موسوی خوئینی، تهران: ترجمان علوم انسانی.##
ریتر، یوآخیم؛ گروندر، کارلفرید؛ گابریل، گتفرید (1389) فرهنگ‌نامه تاریخی مفاهیم فلسفه، ترجمة محمدرضا حسینی بهشتی و دیگران، جلد اول: فلسفه هنر، تهران: موسسه حکمت و فلسفه ایران.##
ریتر، یوآخیم؛ گروندر، کارلفرید؛ گابریل، گتفرید (1391) فرهنگ‌نامه تاریخی مفاهیم فلسفه، جلد اول: گزیده‌ای از مفاهیم در مابعدالطبیعه، ترجمة زهرا بهفر، پرستو خانبانی و ماریا ناصر، تهران: سمت.##
صلیبا، جمیل (1393) فرهنگ فلسفی، ترجمة منوچهر صانعی دره‌بیدی، تهران: حکمت.##
فرک، تیموتی؛ گندی، پیتر (1384) هرمتیکا، گزیدههایی از متون هرمسی، حکمت مفقوده فرعونان، ترجمة فریدالدین رادمهر، تهران: نشر مرکز.##
میچم، کارل (1392) فلسفه تکنولوژی چیست؟، ترجمة پریسا موسوی، یاسر خوشنویس و مصطفی تقوی، تهران: سروش.##
هایدگر، مارتین (1386) تفکر و شاعری، نیچه و هولدرلین، ترجمة منوچهر اسدی، اصفهان: پرسش.##
هایدگر، مارتین (1392) چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟، ترجمة سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.##
هایدگر، مارتین (1393) نیچه، ترجمة ایرج قانونی، جلد دوم، تهران: آگه.##
ویس، ژان ماری (1397) واژه‌نامه هایدگر، ترجمة شروین اولیایی، تهران: ققنوس.##
Dreyfus, H. L. & Wrathall, M. A. (2005) A Companion to Heidegger, Oxford: Blackwell.##
Dungen, Wim van den (2010) The Ten Keys, Ancient Egyptian Roots of the Principia Hermetica; Sofiatopia.Org.##
Dungen, Win van den (2019) Book of Lemmas, Fundamental of Epistemology, Belgium: Taurus Press.##
Freke, Timothy & Gandy, Peter (1997) The Hermetica: The Lost Wisdom of the Pharaohs, London: Judy Piatkus. ##
Heidegger, M. (1971) Poetry, Language, Thought, trans. by Albert Hofstadter, New York: Harper & Row.##
Heidegger, M. (1993) Basic Writing from Being and Time (1927) to the Task of Thinking (1964), ed. by David Farrell Krell, San Francisco: Harpercolins Publishers.##
Liddell, H. G. & Scott, R. (1883) Greek English Lexicon, New York: Harper and Brothers.##
Liddell, H. G.; Scott, R.; Jones, H. S. & Mckekzie, R. (1940) A Greek and English Lexicon, a simplified edition by Didie Fontaine, Oxford: Clarendon Press.##
Scott, Walter (1924) Hermetica, The Ancient Greek and Latin Writing which Contain Religious or Philosophic Teaching Ascribed to Hermes, Trismegistus, vol. 1, Oxford: Clarendon Press.##
Scott, Walter (1926) Hermetica, The Ancient Greek and Latin Writing which Contain Religious or Philosophic Teaching Ascribed to Hermes, Trismegistus, vol. 3, Oxford: Clarendon Press.##