فلسفه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران.

چکیده

مفهوم «یقین‌های اخلاقی» در چند دهه گذشته توجه فیلسوفان بسیاری را به خود معطوف ساخته است. اگرچه این مفهوم تاریخی دور و دراز دارد و در قلمرو‌های مختلف به کار بسته شده، اما می‌توان گفت در سه دهه اخیر، رویکرد ویتگنشتاینی به این مفهوم، دست برتر پیدا کرده است. در این میان، سوفی گریس چَپل، فیلسوف امریکایی، طرحی نو در‌انداخته و نگاهی متفاوت، مستقل و دور از ایده‌های ویتگنشتاینی مرسوم، به این مفهوم داشته است. مراد چپل از «یقین‌های اخلاقی» گزاره‌هایی هستند که چنان یقینی به‌ارمغان می‌آورند که هیچ گزارة شک‌بر‌انگیز دیگری یارای مقابله و شک در آن را ندارد. هر دلیلی برای شک در گزاره‌ای مانند «کشتن نادرست است» ارائه شود، درگیر یک مسابقه اعتبار شده و اعتبار خود را از دست خواهد داد. به‌باور چپل، تنها چیزی که می‌تواند یک یقین اخلاقی را از میان بردارد، یک یقین اخلاقی دیگر است و در این شرایط، تنها راه‌حل تعارض، کنار گذاشتن یکی از آنها خواهد بود. در نظر او، این اتفاق همان‌اندازه منطقی و عقلانی است که کسب یک یقین اخلاقی که پیشتر نداشته‌ایم. گزاره‌های «یقین‌ اخلاقی» فطری یا ذاتی نیستند. به‌همین دلیل، برای آغاز آموزش اخلاقی، باید بتوانیم یقین‌های اخلاقی جدید کسب کنیم و حتی برخی از آنهایی را که پیشتر به دست آورده‌ایم، در شرایطی کنار ‌نهیم. در این مقاله بر‌آنیم از رهگذر رویکرد مستقل چپل، مفهوم «یقین‌های اخلاقی» را کاویده و نشان دهیم چه ویژگی‌هایی دارند و چرا دیگر نظریه‌های اخلاقی کارکرد این «یقین‌های اخلاقی» را ندارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis and Review of the Concept of “Moral Certainties” from Sophie Chappell's Point of view

نویسنده [English]

  • Mohammad Saied Abdollahi

PhD Student in Moral Philosophy, University of Qom, Qom, Iran.

چکیده [English]

The concept of “moral certainties” has attracted much attention in the past few decades. Although this concept has a long history and has been used in various fields, in the last three decades, Wittgenstein's approach has become essential, and many philosophers look at it with Wittgenstein's approach. But Sophie Grace Chappell, an American philosopher, made a new plan and had a completely different view of this concept, independent and far from Wittgenstein's ideas. What Chappell means by “moral certainties” are propositions that bring certainty that no other dubious proposition can confront and doubt. Any reason given to doubt a proposition like "killing is wrong" would engage in a credibility contest and lose credibility. According to Chappell, the only thing that can eliminate one moral certainty is another moral certainty, and in this situation, the only solution to the conflict will be to abandon one of them. Propositions of “moral certainty” are not natural or innate. For this reason, in order to start moral education, we must be able to acquire new moral certainties and even put aside some of them that we have acquired before. In this article, we are going to explore this concept through Chappell's independent approach and show what are their characteristics, what is their difference with moral intuitions, and why other moral theories do not have the function of these moral certainties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : moral certainties
  • Sophie Chappell
  • ethical theories
  • ethical intuition
حجت، مینو (1381) «جهان‌ـ‌تصویر، بررسی اجمالی مبانی معرفت از دید ویتگنشتاین»، نامه مفید، شمارة 36، ص94ـ71. ##
مور، جورج ادوارد (1382) «برهان عالم خارج»، ترجمة منوچهر بدیعی، ارغنون، شمارة 7و8، ص147ـ123. ##
ویتگنشتاین، لودیگ (1387) در باب‌ یقین، ترجمة‌ مالک‌ حسینی، تهران: هرمس.##
ویتگنشتاین، لودیگ (1399) تحقیقات فسلفی، ترجمة‌ مالک‌ حسینی. تهران: هرمس.##
Chappell, Sophie (2011) “Theism in Historical Perspective”, European Journal for the Philosophy of Religion, vol. 3, no. 1, pp. 123-138.##
Chappell, Sophie (2015) Intuition, Theory, and Anti‐Theory in Ethics, Oxford: Oxford University Press.##
Descartes, R. (1985) The Philosophical Writings of Descartes, vol. 1, trans. by John Cottingham, Robert Stoothoff, & Dugald Murdoch, Cambridge: Cambridge University Press.##
Gerson, J. (1883) The Snares of Devil, London: Thomas Richardson.##
Hahn, J. (2019) “Moral Certitude: Merits and Demerits of the Standard of Proof Applied in Roman Catholic Jurisprudence”, Oxford Journal of Law and Religion, vol. 8, pp. 300-325; doi10.1093/ojlr/rwz012.##
Halbfass, W. (1974) “Gewißheit”, in Joachim Ritter (ed.), Historisches Wörterbuch der Philosophie, vol. 3. Basel/Stuttgart: Schwabe; doi.org/10.30965/9783846749388.##
Hubert, M. (2023) “The History of Moral Certainty as the Pre-History of Typicality”, in A. Bassi, S. Goldstein, R. Tumulka & N. Zanghì (eds.), Physics and the Nature of Reality: Essays in Memory of Detlef Dürr, Heidelberg: Springer.##
Hursthouse, Rosalind (2011) “What Does the Aristotelian phronimos Know?”, J. Wuerth  & L. Jost (eds.), Perfecting Virtue, Cambridge: Cambridge University Press.##
Kober, Michael (1997) “On Epistemic and Moral Certainty: A Wittgensteinian Approach”, International Journal of Philosophical Studies, vol. 5, pp. 365-381; DOI: 10.1080/09672559708570863.##
Locke, J. (1997) An Essay Concerning Human Understanding, ed. by Roger Woolhouse, London: Penguin.##
Mackie, John Leslie (1977) Ethics: Inventing Right and Wrong, New York: Penguin.##
McGuire, B. (2006) A Companion to Jean Gerson, ed. by Brian Patrick McGuire, Leiden: Brill.##
Miller, Alexander (2003) An Introduction to Contemporary Metaethics, Cambridge: Blackwell.##
Moore, G. E. (1925) “A Defense of Common Sense”, in J. H. Muirhead (ed.), Contemporary British Philosophy, London: Allen and Unwin, pp. 193-223. Reprinted in G. E. Moore: Selected Writings, Routledge, 1993, pp. 106-33.##
Moore, G. E. (1939) “Proof of an External World”, Proceedings of the British Academy, vol. 25, pp. 273-300. Reprinted in G. E. Moore: Selected Writings, Routledge, 1993, pp. 147-70.##
Moore, G. E. (1941) “Certainty”, Reprinted in G. E. Moore: Selected Writings, Routledge, 1993, pp. 171-196.##
Rhees, R. (2003) Wittgenstein’s On Certainty, Blackwell.##