فلسفه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس مدعو دانشگاه مازندران؛ دانشجوی دکتری فلسفة غرب، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

نوشتار حاضر تلقی سوبژکتیویستی کانت از مفهوم رخداد را در چگونگی صدور احکام زیبایی‌شناختی ذیل تجربة زیبایی‌شناختی واکاوی می‌کند. به‌طور عام، «رخداد» مفهومی انتولوژیکی در اندیشة هایدگر است. هایدگر در مسیر یافتن پرسش در باب فهم بنیادهای درونی زبان، به موقعیت اصیل «ارایگنیس» یا رخداد بازمی‌گردد. رخداد موقعیتی است که در آن، زبان از طریق گفتار خود را عیان کرده و دربارة خود سخن می‌گوید و بدین‌شکل، سایر هستندگان نیز به عرصة حضور پای می‌گذارند. اما در کانت، تلقی سوبژکتیویستی از رخداد، در بازی آزاد میان تخیل و فاهمه عیان می‌شود. کانت به‌طور مستقیم، مفهوم رخداد را در تبیین امر زیبا به‌کار نمی‌برد، اما بررسی دیدگاه وی در باب اعتبار احکام زیبایی‌شناختی، دلالت بر تعامل شناختی میان فاهمه و تخیل دارد که فراتر از قواعد و بنیادهای معرفت‌شناختی، به‌شکلی کلی، ضروری و همگانی، در وضعیت رخداد عیان می‌شود. از نگاه کانت، چون چگونگی صدور احکام تأملی از سوی فاهمه با دشواری مواجه است و فاهمه فاقد مقولات پیشیتی است که بتواند تأثرات حسی منطوی در تخیل را صورت‌بندی کند، صدور حکم خارج از قوانین شناختی به‌شکلی رخدادگونه عیان می‌شود. درواقع، سوژه فراتر از سوژگی خود، در نسبت با ابژه، به فراتر از ابژه‌گی در لحظه مواجهه، از طریق رخداد بازی به تعامل می‌رسند. رخداد است که اجازه نی‌دهد تعامل نخست سوژه با جهان و سپس بازی آزاد میان تخیل و فاهمه صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Subjectivist Event, an Emphasis on Determining the Linguistic Form of the Beautiful Thing in Kant's Thought, with an Emphasis on Heidegger's Ontological Understanding of the Concept of Event

نویسندگان [English]

  • Neda Rahbar 1
  • Mohammad Asghari 2

1 Visiting professor at Mazandaran University; PhD Student of Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Professor of Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The present analyzes Kant's subjectivist understanding of the concept of the event in the way aesthetic judgments are issued under the aesthetic experience. Heidegger returns to the original position of Ereignis or event in the way of finding the question about understanding the inner foundations of language. An event is a situation in which language reveals itself through speech and speaks about itself, and in this way, other beings also enter the field of presence. But in Kant, the subjectivist view of the event is revealed in the free play between imagination and understanding. Kant does not directly use the concept of event in explaining the beautiful thing. However, the examination of his view on the validity of aesthetic judgments indicates the cognitive interaction between understanding and imagination, which beyond epistemological rules and foundations is revealed in a general, necessary, and universal way in the situation of the event. From Kant's point of view, because the understanding is faced with difficulties in how to issue reflective judgments, and the understanding lacks prior categories that can formulate the sensory impressions contained in the imagination, therefore, the issuing of judgments outside of the cognitive rules is manifested in an event-like way. The subject goes beyond their subjectivity in relation to the object to beyond the object at the moment of encounter, they interact through the event of the game. It is the first interaction of the subject with the world and then the free play between imagination and understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Heidegger
  • event
  • beauty
  • linguistic form
  • play
اشمیت، لارنس کی (1395) درآمدی بر فهم هرمنوتیک، ترجمۀ بهنام خداپناه، تهران: ققنوس.##
جوانلی، الکساندر (1398) متفکران بزرگ زیبایی‌شناسی، ترجمۀ امیر مازیار و همکاران. تهران: لگا. ##
سالاری، هادی؛ سلمانی، علی (1403) «نسبت خیال و والا در زیباشناسی کانت». پژوهش‌های فلسفی، شمارۀ 46، ص209ـ190؛  http//doi.org/10.22034/JPIUT.2024.58669.3607##
کانت، امانوئل (1377) نقد قوه حکم، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. ##
کمالی، سیدمجید (1395) لوگوس و حقیقت زبان نزد هایدگر، اصفهان: نشر پرسش.##
Gadamer, Hans Georg (2006) Truth and Method, trans. by Joel Weinsheimer & Donald G. Marshall, London: Continuum.##
Gardner, Sebastian (1999) Kant and the Critique of Pure Reason, London: Routledge.##
Heidegger, Martin (1971) On the Way to Language, trans. By John Stambaugh, New York: Harper and Row.##
Heidegger, Martin (1993) Letter on Humanism, in Basic Writings, 2nd rev. & expanded ed., ed. by David F. Krell, New York: Harper Collins, pp. 213-266.##
Janaway, Christopher (1997) “Kant’s Aesthetics and The Empty Cognitive Stock”, The Philosophical Quarterly, vol. 47, no. 189.##
Kant, Immanuel (1999) Critique of Pure Reason, ed. by Paul Guyer & Allen W. Wood, trans. by Paul Guyer & Eric Matthews, Cambridge University Press. ##
Kant, Immanuel (2002) Critique of the Power of Judgment, ed. by Paul Guyer & Allen. W. Wood, trans. by Paul Guyer & Eric Matthews, Cambridge University Press. ##
Makkreel, Rudolf A. (1990) Imagination and Interpretation in Kant; the Hermeneutical Import of the Critique of Judgment, University of Chicago Press. ##