فلسفه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

2 دانش‌آموختة کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

چکیده

موضوع اصلی که فلسفة هیدگر، وجود است. او معتقد است این موضوع در تاریخ فلسفة غرب بعد از افلاطون و ارسطو مورد غفلت قرار گرفته و جای خود را به معرفت‌شناسی داده است. در دوران جدید، وی برای احیای مجدد موضوع فراموش‌شدة وجود، تلاش زیادی انجام داد و کوشید از قلمرو مفهومی وجود فراتر رفته و به کنه حقیقت عینی و انضمامی وجود نائل شود. هیدگر برای رسیدن به این منظور، به‌دنبال راهی برای شناسایی وجود است؛ به‌همین دلیل به انسان رو می‌آورد. از منظر او، انسان تنها موجودی است که توانایی پرسش از وجود را دارد و تنها پدیداری است که می‌تواند به همة پدیدارها معنا ببخشد. درواقع، پرسش از وجود تنها از طریق موجودات حاصل می‌شود، چراکه وجود در موجودات مخفی است و راه گشایش آن، تحلیل و بررسی واقعیت انضمامی وجود است. این مقاله با روشی تحلیلی‌ـ‌توصیفی، در صدد بررسی تجربة وجودی وجود از نگاه هیدگر است؛ از آن جهت که تجربه کردن وجود و عینیت یافتگی آن به‌معنای ظهورات وجود و نامستور بودن وجود است و تجربه کردن وجود انسان به‌مثابه موجودی برآمده از وجود، برجسته‌ترین گونة ظهور وجود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Existential Experience of Existence in Martin Heidegger's Philosophy

نویسندگان [English]

  • Ali Hoseini 1
  • Mahnaz Hoseinpour 2

1 Assistant Professor of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, Yasouj University, Yasouj, Iran

2 MA in Islamic Philosophy and Theology, Yasouj University, Yasouj, Iran

چکیده [English]

The main subject posited by Heidegger in his philosophy is existence. He believes that this subject has been neglected in the history of Western philosophy after Plato and Aristotle and it that it has been replaced by epistemology. In the modern era, he has made a lot of efforts to the revitalization of the forgotten subject, “existence”. He endeavored to transcend beyond the conceptual realm of existence and get to the objective and concrete depth of existence. To achieve this goal, Heidegger looks for a way of identifying existence; for the same reason, he becomes more inclined toward human beings. From his perspective, humans are the only beings capable of asking about existence and they are the sole manifestations able to grant meaning to all the other phenomena. The question about existence can only come about through the creatures because existence is latent inside all of them and its solution lies in the analysis and investigation of the concrete reality of existence. The present article tries briefly evaluating the thoughts of this German philosopher about the existence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger
  • existence
  • meaning of existence
  • hermeneutic phenomenology
  • questioning of existence
ابن‌سینا (1404ق) الشفاء، الاهیات، قم: کتابخانة آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی. ##
احمدی، بابک (1381) هیدگر و پرسش بنیادین، تهران: مشر مرکز. ##
بوخنسکی، اینوسنتیوس (1379) فلسفه معاصر اروپایی، ترجمة شرف­الدین خراسانی، تهران: علمی و فرهنگی.##
بیات، عبدالرسول (1391) فرهنگ واژه­ها: درآمدی برمکاتب و اندیشه­های معاصر، تهران: سمت.##
بیمل، والتر (1378) بررسی­ روشنگرانه اندیشه­های مارتین هیدگر، ترجمة بیژن عبدالکریمی، تهران: سروش.##
پیراوی ونک، مرضیه (1393) زبان در تفکر هایدگر، تهران: ایران.##
توران، امداد (1389) تاریخ‌مندی فهم در هرمنوتیک گادامر (جستاری در حقیقت و روش)، تهران: بصیرت.##
جباری، اکبر (1387) پرسش از وجود با نگاهی به کتاب وجود و زمان مارتین هیدگر، تهران: کویر.##
جمادی، سیاوش (1386) زمینه و زمانه؛ جستاری در زندگی و اندیشه هوسرل و هیدگر، تهران: ققنوس.##
خاتمی، محمود (1385) جهان در اندیشه هیدگر، تهران: اندیشه معاصر.##
دارتیک، آندره (1384) پدیدارشناسی آندره دارتیک، ترجمة محمود نوالی، تهران: سمت.##
سلیمی، حسین (1389) هرمنوتیک و شناخت روابط جهانی، تهران: رخداد.##
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (1372) مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج1، تصحیح و مقدمۀ هنری کربن، تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی.##
طریقت، حسین؛ صافیان، محمدجواد (1393) «روش پژوهش هایدگر در کتاب وجود و زمان»، پژوهش­های فلسفی، شمارة 14، ص92ـ71.##
عبدالکریمی، بیژن (1381) هیدگر و استعلاء: شرحی بر تفسیر هیدگر از کانت، تهران: نقد و فرهنگ.##
فاتح، سعید (1388) مسئلة هستی از منظر هیدگر و ارسطو، پایان­نامة ارشد رشتة فلسفه،دانشگاه تبریز.##
فولکیه، پل (1378) هستی­شناسی (بحث وجود)، ترجمة یحیی مهدوی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.##
کوروز، موریس (1379) فلسفه هیدگر، ترجمة محمود نوالی، تهران: حکمت.##
محمدیانی، داوود (1388) وجودشناسی تطبیقی هیدگر و ملاصدرا، قم: بوستان کتاب.##
مک­کواری، جان (1376) مارتین هیدگر­، تهران: گروس.##
مک­کواری، جان (1377) فلسفه وجودی، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.##
ملاصدرا (1363) المشاعر، تهران: طهوری.##
واعظی، احمد (1386) درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.##
وال، ژان (1372) پدیدارشناسی و فلسفه هست بودن، ترجمة یحیی مهدوی: تهران، خوارزمی.##
همدانی، امید (1386) عرفان و تفکر، تهران: نگاه معاصر.##
هیدگر، مارتین (1391) وجود و زمان، ترجمۀ محمود نوالی، تبریز: دانشگاه تبریز.##
Heidegger, Martin (1962) Being and Time, trans. by John Macquarie and Edward Robinson, Oxford: Blackwell.##
Heidegger, Martin (1977) Basic Writings, ed. by David Farrell Krell, New York: Harper and Row.##
Heidegger, Martin (1982) Nietzsche, trans. by David Farrell Krell, New York: Harper and Row.##
Krell, David Farrell (1978) Martin Heidegger; Basic Writings, London: Routledge. ##
Richardson, William J. (1974) Heidegger; Through Phenomenology to Thought, Netherlands: Martinus Nijhoff.##